Verleiden op internet | ISBN: 9789089650726
Uitgeverij Van Duuren Management
200 pagina’s full color | Paperback € 19,95

Recensie door Usability Vlaanderen

Een goedgelezen blog over gebruikersvriendelijke websites is Usability Vlaanderen van Edwin Waelbers. In een recensie geeft hij 4 sterren aan Verleiden op internet.

Verleiden op internet gaat over meer dan enkel die verleiding.
… Op een enkele uitglijder na bevat het boek top kwaliteit.

Lees de recensie >

Bestel het boek >

Recensie in maandblad Webdesigner

Webdesigner magazine bespreekt maandelijks vakliteratuur. In augustus 2011 geeft de recensent viereneenhalve ster aan Verleiden op internet, de maximumscore is 5 sterren.

“Wil jij je website verleidelijker maken en zo meer rendement behalen? Koop dan dit boek.”

Lees de recensie (pdf)

Bestel het boek >

Recensie op Marketingfacts

Marketingfacts is het grootste marketingblog van Nederland. Bas van de Haterd schreef een boekrecensie over Verleiden op internet, en gaf op Bol.com en Managementboek.nl 5 sterren.

Oordeel van de recensent:

“Alles benodigd voor optimale conversie komt erin terug. Een complete handleiding wat mij betreft voor een goed opgebouwde website.”

Lees de recensie.

Bestel het boek >

Recensie Bas van de Haterd: verleidingstips voor online recruitment

Er is een bijzondere 2-delige recensie verschenen op RecTec, het blog over recruitment, technologie en arbeidsmarktcommunicatie. Bas van de Haterd neemt een groot aantal tips uit Verleiden op internet en past ze toe om online vacatures verleidelijker te maken.

Heel bruikbaar voor iedereen die werkt in HR, recruitment en corporate online communicatie.

Zijn oordeel over het boek:

“Het boek staat vol met praktisch tips om je website beter te maken. Niet enkel op zijn eigen gebied van copywriting, maar ook op aanpalende gebieden zoals online dialogen, websdesign en usability. Hij heeft een aantal top experts op dit gebied gevraagd om een eigen paragraaf te schrijven, wat mij bijzonder aanspreekt.”

Lees de 2 artikelen van Bas van de Haterd:

Bestel het boek >

Recensie in Tekstblad

Tekstblad is het tijdschrift voor tekst & communicatie, het vakblad voor tekstschrijvers. Rita Stiekema schreef een uitgebreide recensie en ook zij is positief over Verleiden op internet.

“Van Erkel geeft vele voorbeelden en waardevolle concrete adviezen hoe je op websites onbewust gedrag van mensen aan kunt spreken.”

Lees de volledige recensie.

Bestel het boek >

Recensie door Michel Hoetmer van Managementboek.nl

Internetboekhandel Managementboek.nl recenseerde Verleiden op internet. De recensent is sales- en marketingexpert Michel Hoetmer. Hij heeft een positief-kritisch oordeel, vindt het boek een echte aanrader en ging direct zelf aan de slag met zijn website:

“Mijn exemplaar zit inmiddels vol met Post-it stickertjes en gele markeringen. Ik kon het niet laten mijn website aan een nader onderzoek te onderwerpen en te toetsen of het op mijn website wel klopte. Ondanks mijn tien jaar ervaring met internet en er zelf cursussen in geven, bleek dat er nog wel het één en ander mankeerde aan mijn site. De auteur heeft me wakker geschud uit mijn rozige droom. De komende tijd ga ik hard aan de slag om de zaak te verbeteren. Zo bekeken verdient iedereen de investering in het boek binnen een mum van tijd terug.”

Volledige recensie:

Door: Michel Hoetmer
31 mei 2011

Het boek Verleiden op internet van Aartjan van Erkel begint geheel in internetstijl met ‘skip intro’. U kent het vast nog wel uit vooral de eerste jaren van het internettijdperk. Iedereen bouwde geweldige grafisch vormgegeven websites met fonkelende introductiepagina’s die je meestal tot in de tenen toe verveelden. Ergens stond dan met kleine lettertjes ‘skip intro’. Het werd vaste gewoonte om introductiepagina’s snel over te slaan. Maar in dit geval zou het zonde zijn als u het ook doet. Want de auteur schetst kort en krachtig het probleem waarmee beheerders van websites te maken hebben: de oppervlakkige bezoeker.

Een groot deel van onze gedachten speelt zich af in de duistere spelonken van onze hersenen. Ons hoofd lijkt op een grot met talloze verborgen tunneltjes en kamertjes. Wij weten wel dat ze er zijn, maar hebben eigenlijk geen idee van hun bestaan. Waar wij nog minder idee van hebben, is hoe sterk ze ons handelen beïnvloeden. En dat die invloed onmiskenbaar is, maakt de auteur op indringende wijze duidelijk. Nog duidelijker is zijn advies: bouw uw website rond bezoekers die gedreven worden door hun impulsen, en niet zozeer door rationeel gedrag. Gebruik maken van onze onbewuste gedachten en oerdriften is de rode draad in dit uitstekend geschreven boek boordevol praktische tips en adviezen.

Mijn exemplaar zit inmiddels vol met Post-it stickertjes en gele markeringen. Ik kon het niet laten mijn website aan een nader onderzoek te onderwerpen en te toetsen of het op mijn website wel klopte. Ondanks mijn tien jaar ervaring met internet en er zelf cursussen in geven, bleek dat er nog wel het één en ander mankeerde aan mijn site. De auteur heeft me wakker geschud uit mijn rozige droom. De komende tijd ga ik hard aan de slag om de zaak te verbeteren. Zo bekeken verdient iedereen de investering in het boek binnen een mum van tijd terug.

Het boek is opgebouwd rond vier thema’s: maak je homepage klaar voor vliegensvlug zakendoen, verleid en scoor met productpagina’s, schrijf leesbare tekstpagina’s internetstijl, en sluit de deal met je webformulier. Hieruit kunt u opmaken dat het boek vooral is geschreven voor ‘webwinkelachtige’ websites. Die hebben over het algemeen een duidelijke structuur. Heeft u zo’n website? Dan is dit boek zo’n beetje een bijbel voor u en uw team. De auteur herhaalt het regelmatig: uw bezoeker komt langs om een taak uit te voeren en dan weer zo snel mogelijk weg te wezen. Dat is zeker waar voor zelfbedieningswinkeltjes op het net. Maar voor sites die gebouwd zijn rond nuttige informatie liggen de zaken wat genuanceerder.

Juist die tegenwoordig zo populaire ‘content marketing’ – bezoekers verleiden met een website die rijk is aan inhoudelijke artikelen – komt te weinig aan bod. Het hoofdstuk ‘Waar is de banaan’ is hiervan een voorbeeld. Vergelijk de bezoeker van uw website met een aap die in een kooi wordt losgelaten. Die gaat onmiddellijk op zoek naar een banaan. Wanneer hij hem niet kan vinden, gaat hij in een hoekje zitten kniezen. Uw bezoeker heeft in tegenstelling tot de gekooide aap de vrijheid en is vertrokken. Gelooft u mij (en Aartjan van Erkel) niet? Ooit las ik bij Google dat een gemiddeld bezoek op een webpagina niet langer duurt dan een seconde of tien. Uiteraard zijn er ook pagina’s waar mensen veel langer blijven hangen. Maar het idee is wel duidelijk: als je mensen geen richtpunt in de vorm van een lokkertje aanbiedt, zijn ze snel weer vertrokken. Op websites met een duidelijk doel, bijvoorbeeld om aankopen te doen, werkt zo’n lokkertje prima. Maar hoe pas je die banaan toe op een contentrijke website? Dat is toch een stuk lastiger. Dan kun je wellicht beter een vergelijk maken met een kudde grazende koeien in een weelderig weiland.

Overigens kunt u ook dan met de aangeboden vuistregels een eind komen. Het idee van de auteur om zogenaamde ‘landingsbanen’ aan te leggen, is uitstekend. Websites zijn pure zelfbediening en je moet de te nemen stappen zo gemakkelijk mogelijk maken en de bezoeker constant blijven verleiden de volgende stap in de richting van een actie te laten ondernemen. Ook hier komen beheerders van webwinkeltjes beter aan hun trekken. En hoe zit het met ‘leadgeneratie’ voor bijvoorbeeld B2B websites? Ik vind er weinig over terug in het boek. Die extra verleiding zit hem in het aanbieden van ‘white papers’, webinars, postcasts, en video’s dan wel vidcasts. Op dergelijke sites draait het om het opbouwen van een dialoog met de bezoeker. De site plakkerig maken. Zorgen dat bezoekers regelmatig terugkeren om zich te laven aan de tips en adviezen. Ze verleiden tot meer en uiteindelijk de stap te zetten naar een eerste contact.

Een ander gemis vind ik dat het verband met de rest van het internet niet of nauwelijks aan bod komt. Het boek gaat uitsluitend over websites. Maar internet is in deze tijd van sociale media veel meer dan dat. De titel ‘Verleiden met websites’ zou naar mijn smaak meer de lading dekken. Dat heeft men zelf ook bedacht. Vandaar de ondertitel ‘Hoe maak je een website onweerstaanbaar’. Dit dekt de insteek van het boek volledig. Helaas staat een website niet op zichzelf. Bijkomend knelpunt is dat steeds meer verkeer op het internet zich verplaatst naar de sociale media. Het is bepaald geen zegen. Maar u zult er op de een of andere manier het beste van moeten maken. U kunt er niet omheen om antwoord te geven op vragen zoals: hoe verleid ik mensen mijn site te bezoeken via sociale media, of via e-mailmarketing of nieuwsbrieven, en/of via zoekmachines? Het boek zegt nog wel iets over zoekmachines, en dan vooral het bedenken van goede zoektermen, maar de andere manieren om zoekmachines te beïnvloeden blijven on(der)belicht. Overigens zijn er op dat punt zat andere boeken geschreven en dus is er iets voor te zeggen om het weg te laten.

De auteur suggereert dat u vooral via beoordelingen en korte vragenlijsten moet zien te achterhalen hoe u uw site kunt verbeteren. Het lijkt er op dat hij zijn eigen credo van ‘onbewust gedrag stuurt onze handelingen’ even is vergeten. Zelf zie ik meer in goed opgezette experimenteren en het daadwerkelijke gedrag van bezoekers bestuderen, en van daaruit verbeteringen aanbrengen. Zoals u met Google Analytics en de Google weboptimizer kunt doen.

Betekenen deze kritische opmerkingen dat u het boek beter links laat liggen? Geenszins! Het is een uitermate nuttig boek. Ik vermoed dat ik het nog talloze keren zal raadplegen. Het ligt naast mijn computer. De auteur heeft een vlotte en plezierige schrijfstijl. Het boek is rijk geïllustreerd met duidelijke voorbeelden. Ook de ‘gastsprekers’ dragen hun steentje bij aan de waarde van dit boek. Deze experts uit de praktijk vertellen over hun ervaringen. Soms is het wel een beetje dubbelop. Maar vooruit, herhaling van goede adviezen kan geen kwaad. Kortom: een echte aanrader!

Bestel het boek bij Managementboek.nl >

Recensie door David Brinks van Copytips.nl

Copywriter David Brinks vindt Verleiden op internet een goed boek:

“Voor mij als copywriter is het een feest der herkenning. Iedereen die niet dagelijks schrijft, leest waarschijnlijk de ene eye-opener na de andere.”

Volledige recensie:

Goed boek: ‘Verleiden op internet’ van Aartjan van Erkel

Ik ken Aartjan van Erkel al een aantal jaren en ik vind dat hij een van de beste online copywriters van Nederland is. Als zo’n autoriteit op het vakgebied een boek schrijft, dan moet het dus wel de moeite waard zijn. En inderdaad: ‘Verleiden op internet’ is een aanrader. Zowel voor copywriters als voor iedereen die binnen een organisatie betrokken is bij het ontwikkelen of verbeteren van de website.

Concreet en praktisch
Vakliteratuur staat meestal vol met theorie. Maar zonder praktijkvoorbeelden gaat die theorie niet leven. ‘Verleiden op internet’ staat juist boordevol do’s en don’ts die heel concreet worden beschreven en vaak ook zijn voorzien van een relevante screenshot. Stapsgewijs leidt Aartjan de lezer zo door de hele site. Van de homepage tot productpagina’s en formulieren; alles komt aan bod.

Relevante experts verzameld
Natuurlijk hoefde Aartjan het wiel niet opnieuw uit te vinden. Wat hij wel gedaan heeft is alle nuttige ideeën van relevante experts op het gebied van usability, psychologie, conversie en copywriting verzamelen in een zeer prettig geschreven boek. Robert Cialdini, Steve Krug, Jakob Nielsen en Gerry McGovern zijn voorbeelden van bekende specialisten die aangehaald worden. Daarnaast zijn er Nederlandse en Vlaamse experts die hun bijdrage hebben geleverd aan het boek in de vorm van een kort hoofdstuk. ‘Verleiden op internet’ behandelt onderwerpen als testimonialsdooddoenerssociale bewijskrachtpositieve associaties, en schrijven in spreektaal. Voor mij als copywriter is het een feest der herkenning. Iedereen die niet dagelijks schrijft, leest waarschijnlijk de ene eye-opener na de andere.

Inhoudelijk overleg met Aartjan
Nadat ik het boek gelezen had, heb ik Aartjan gemaild en hem mijn complimenten overgebracht. Maar natuurlijk had ik ook nog wat inhoudelijke dingen die ik met hem wilde overleggen. Zijn antwoord op een van mijn vragen maak ik hier openbaar, omdat het naar mijn idee om een heel interessant onderwerp gaat:

David:
In het hoofdstuk over risicovermijding staan veel negatieve woorden in teksten. Jij kent ook ongetwijfeld het voorbeeld van MIT in Boston, waar ze hebben onderzocht dat negatieve woorden ons onbewust negatief laten denken over een product of persoon. Wat weegt dan zwaarder: risicovermijding of positieve woorden gebruiken?

Aartjan:
Risicovermijding is inderdaad een negatieve prikkel. Dat is ook het controversiële eraan, want je moet dus dingen doen die om andere redenen afgeraden worden. Zoals negatieve woorden gebruiken. Maar omdat dus is aangetoond dat het 2x zo sterk prikkelt vind ik het wel interessant om hiermee te experimenteren.

Samenvattend: ‘Verleiden op internet’ is een zeer bruikbaar boek vol met tips en trucs die zorgen voor een hoger rendement van je website. Must-have, op=op, snel kopen!

Bestel het boek >

Recensie en interview door René Stuifzand

René Stuifzand is online marketingspecialist voor webwinkels. Zijn oordeel over Verleiden op internet:

“Het boek staat boordevol praktische tips die direct inzetbaar zijn in de praktijk.”

Volledige recensie:

Boekrecensie en interview: Verleiden op internet door Aartjan van Erkel

Na drie treinreizen en 4 uur lezen sloeg ik het boek ‘verleiden op internet’ dicht. Dit boek is voor jou wanneer je de bezoekers op je website wilt verleiden. Het boek staat boordevol praktische tips die direct inzetbaar zijn in de praktijk. Lees hier mijn recensie en een interview met Aartjan van Erkel en zijn eerste boek Verleiden op Internet. Een boek wat ik aan één van mijn lezers ga weggeven.

Is dit boek voor jou geschreven?

Dit boek is voor iedereen die een website heeft en bezoekers wil verleiden tot iets waar jij voordeel bij hebt. Elk hoofdstuk behandelt een specifiek onderwerp met daarbij handige tips. Tijdens het lezen van het boek dacht ik continu aan mijn eigen websites en hoe ik ze met de tips ga verbeteren. Het boek laat je steeds denken. Is mijn website wel werkelijk zo goed of kan het beter?

De voorkant valt op

Iedereen kijkt naar de boekcover wanneer je het erbij pakt. De vel gekleurde en knallende letters op de voorkant maken het onmogelijk voor mijn medetreinreizigers om niet te spieken. Maar nu de essentiele vraag? Is het boek de aandacht van mijn medereizigers waard?

Een verleidelijke inhoudsopgave

Het is mijn gewoonte om een praktijkboek van achter naar voren door te bladeren. Dit is niet zo bij ‘verleiden op internet’. De koppen zijn zo pakkend geschreven dat zelfs ik begin met de inhoudsopgave. Met koppen als ‘Waar is de banaan’ en ‘Je klanten zijn slimmer dan eenden – maar niet veel’ heb je mijn interesse snel gewekt.

Het is een informatief naslagwerk dat je inzet bij het starten van een nieuwe website of het optimaliseren van een huidige website. Door de voorbeelden die Aartjan geeft leest het boek lekker weg en snap je continu waar hij het over heeft. Hij verpakt de tekst op zo’n manier dat je het goed kunt volgen en het met plezier blijft lezen.

Wat leer je in het boek

Het boek is opgedeeld in vier hoofdstukken met daarin vele paragrafen waarin hij de meest uiteenlopende onderwerpen behandeld.

  • Hoe je effectief je homepage optimaliseert;
  • Hoe je moet verleiden met productpagina’s;
  • Hoe je leesbare internetteksten schrijft;
  • Hoe je een efficiënt webformulier maakt;

heb je ook wel eens dat wanneer je ergens veel mee bezig bent of net iets hebt gekocht (bijvoorbeeld een nieuwe auto) dat je het betreffende product ineens overal ziet? Na het lezen van dit boek zie je ineens overal de tekst ‘welkom’ op de homepage van websites, maar ook slechte formulieren, onleesbare teksten en ondoordachte webpagina’s.

De teksten die bezoekers welkom heten zijn goed bedoeld volgens Aarjan, maar onnodig want gastvrijheid laat je merken door je service en niet door het te zeggen. Ook voegt het niets toe aan de vindbaarheid van je website in zoekmachines. Waarom willen er mensen in Google gevonden worden op het woord welkom? Niet erg relevant als je sokken verkoopt.

Is dit boek de aandacht van mijn medetreinreizigers waard?

Ja. Na het toepassen van de vele tips ben je zo goed bezig met het verleiden van je bezoekers dat je het aankoopbedrag gegarandeerd terug verdiend. Er zijn weinig tot geen boeken over verleiden en overtuigen in Nederland dat je beter kunt gaan lezen. Dit boek is een aanrader waar je geen spijt van gaat krijgen.

Interview met Aartjan van Erkel

aartjan van erkelEen recensie is niet compleet zonder een kort interview met de auteur. Vandaar dat ik Aartjan heb lastig gevallen met vier vragen. Gelukkig wilde hij die graag beantwoorden.

1. Wat zijn volgens jou de grootste obstakels voor de website-eigenaren die hun bezoekers willen gaan verleiden?

Ik denk dat het grootste obstakel de eigenaar waarschijnlijk zelf is. Dit komt door het ontwikkelen van een blindheid voor de eigen website.

Het tweede obstakel is dat de eigenaren niet op het idee komen om simpele vragen te stellen aan hun klanten. Je kunt klanten vragen of bepaalde taken op de website misschien eenvoudiger kunnen of wat ze handig zouden vinden om te kunnen doen. Dit kost de eigenaar niet veel tijd, maar heeft toch wel het meeste resultaat.

2. Wat is het eerste punt dat je bekijkt op een website als je het meer wilt laten verleiden?

Het eerste wat ik bekijk is of er op iedere pagina een duidelijke call to action (banaan) staat. Een klant denkt dan (deels onbewust): 1. Ze snappen niet waarvoor ik kom. 2. Ze weten hier zelf niet eens zo goed wat ze willen met de website.

3. Denk je dat je alles nu verteld hebt in je boek of is je onbewuste alweer bezig met het schrijven van een nieuw boek?

Ik ben alweer aan het nadenken over een nieuw boek.

4. Heb je een leuke tip voor mijn lezers die willen beginnen met overtuigen (naast het lezen van je boek)?

Nog meer tips? 😉

Bestel het boek >

 

Recensie door Huub Koch van Zichtbare Zaken Blog

Huub Koch van Zichtbare Zaken Blog oordeelt:

“Verleiden op internet geeft veel kant en klare oplossingen voor alle voorkomende website-problemen.”

“…uitgebreide richtlijnen waarmee je aan de slag kunt om nog succesvoller zaken te doen op internet.”

Volledige recensie:

Gaan met ‘De Banaan’ en ‘Toptaken’

Het bezit van een website is voor de meeste bedrijven heel gewoon. Maar een website die zo optimaal mogelijk resultaten behaalt die de eigenaar voor ogen staan is opmerkelijk. InVerleiden op Internet legt Aartjan van Erkel, samen met mede-auteurs Els AertsHedwyg van GroenendaalKarl GilisJohan BoltTon Wesseling en Ruben Timmerman, haarfijn uit wat er schort en beter kan aan websites en webshops.

Eén van de eye-opers uit het boek is het begrip Toptaken. Een begrip dat Aartjan heeft geleend van Gerry McGovern. Een toptaak is de belangrijkste doelstelling die een website heeft. Of het nu voor een bedrijf is, een overheids-website, een non-profit organisatie of een ZP-er. Een toptaak is de belangrijkste reden waarom 80% van de bezoekers naar je website komen. Om een toptaak te doen slagen moet de homepage (of een andere pagina) zo zijn ingericht dat het bezoekers gemakkelijk maakt om die toptaak uit te voeren.

Gaan met De Banaan!

Verleiden op internet draait dus om het vinden en toepassen van toptaken. Voor iedere website is dat doel weer anders. Het traject dat een klant doorloopt om die toptaak uit te voeren wordt tot in detail ge-analyseerd en besproken. Zodoende kun je na het lezen van een hoofdstuk uit het boek direct aan de slag. Aan de orde komen:

  • Maak je homepage klaar voor vliegensvlug zakendoen
  • Verleid én scoor met je product-pagina’s
  • Schrijf leesbare tekstpagina’s, internetstijl
  • Sluit de deal met je webformulier

Eén van de meest in het oog lopende elementen van een webpagina zou volgens Aartjan van Erkel De Banaan moeten zijn, een button met een Call-To-Action die op maat, op iedere afzonderlijke pagina, precies die actie ondersteunt die juist daar gewenst is. Kijk maar eens naar het bovenstaande voorbeeld van de homepage van Firefox. Geen afleidende nieuwsberichten, geen afbeeldingen of teksten die er niet toe doen. Prominent wordt de bezoeker geholpen met wat hij juist hier kwam doen: Firefox Downloaden!

Onorthodoxe keuzes maken!

Verleiden op internet geeft veel kant en klare oplossingen voor alle voorkomende website-problemen. In die zin vind ik het een fraaie verdieping en aanvulling op Het Geheim van de Overheidswebsite. Ook hier is het thema toegankelijkheid breed uitgewerkt met veel praktische handvaten. Wat het boek niet voor jou kan doen is keuzes maken. Wel geeft het uitgebreide richtlijnen en vragen waarmee je aan de slag kunt om nog succesvoller zaken te doen op internet.

Het lastige van tips, truuks en regels blijft dat als iedereen ze gaat gebruiken de tegenovergestelde strategie ook legitiem kan zijn, als je je wilt onderscheiden. Dat was het gevoel dat bij mij bleef hangen toen ik dit boek gelezen had. Vandaar dat het me deugd deed dat Aartjan een afwijkende mening heeft over zaken als geven en delen.

Veel websites beloven bezoekers een cadeautje als een e-book of een gratis cursus, met als tegenprestatie vooraf een aanmelding op een nieuwsbrief. Verfrissend vond ik het advies om zo’n cadeau onafhankelijk van een tegenprestatie vooraf aan te bieden.

Voor ZP-ers zal de oproep om kennis gratis te delen via een weblog of een social media platform, ook herkenbaar zijn. De onderbouwing van deze tip is voor mij heel overtuigend: klanten waarderen dat je kennis deelt en juist daardoor begrijpen ze dat zij uiteindelijk toch niet zonder jouw expertise kunnen om daar daadwerkelijk hun voordeel mee te doen.

Bestel het boek >

Recensie door Stan Lenssen van Vrijewerker.nl

Stan Lenssen blogt voor vrije werkers op Vrijewerker.nl (voorheen SayEbusiness.nl). Hij schreef een lovende boekreview over Verleiden op internet:

“Wat een praktisch boek! Een bijna eindeloze reeks aan tips om je website toegankelijk en verleidelijk te maken. Klip en klaar uitgelegd. Helder, vlot leesbaar en boordevol praktijkvoorbeelden die het allemaal nog duidelijker maken.”


(meer…)

  • Pagina 1 van 2
  • 1
  • 2
  • »