Recensie door Stan Lenssen van Vrijewerker.nl

Stan Lenssen blogt voor vrije werkers op Vrijewerker.nl (voorheen SayEbusiness.nl). Hij schreef een lovende boekreview over Verleiden op internet:

“Wat een praktisch boek! Een bijna eindeloze reeks aan tips om je website toegankelijk en verleidelijk te maken. Klip en klaar uitgelegd. Helder, vlot leesbaar en boordevol praktijkvoorbeelden die het allemaal nog duidelijker maken.”


Verleiden op internet van Aartjan van Erkel – Boekreview

Op donderdag 12 mei was ik bij de boeklancering van Verleiden op internet van Aartjan van Erkel. Nou ontvang je op zo’n boeklancering vaak een exemplaar van het leidend  (yep, met korte ei) voorwerp, of je kunt het daar kopen.

Meestal heb je het dus nog niet echt ingekeken van tevoren, laat staan gelezen.

Maar dit boek van Aartjan lag even eerder al in de verkoopschappen bij de uitgever.

Omdat ik Aartjan zijn blog Schrijvenvoorinternet al lange tijd met veel interesse volg, was ik benieuwd en had het al besteld. Een paar dagen voor de lancering viel het in de brievenbus.

Mijn planning in de war, maar een verbeterlijstje voor mijn site

Nieuwsgierig ben ik er meteen in gaan bladeren. Meer zo in de trant van, eens kijken hoe het voelt en bekt, dan met de bedoeling om het direct te gaan lezen.

Dat had ik niet moeten doen! Mijn planning voor die dag werd er volkomen door in de war gestuurd. Ik bevond me al rap middenin deel 1 (Maak je homepage klaar voor vliegensvlug zakendoen).

Wat een praktisch boek! Een bijna eindeloze reeks aan tips om je website toegankelijk en verleidelijk te maken. Klip en klaar uitgelegd. Helder, vlot leesbaar en boordevol praktijkvoorbeelden die het allemaal nog duidelijker maken.

Ik heb het een paar uur later pas weggelegd, ben de volgende dag erin doorgegaan en ruim voor de boeklancering had ik het uit.

En niet alleen dat, ik had ook een lijstje klaar met belangrijke verbeteringen voor mijn website. Terwijl ik nota bene van mening was dat die wel aardig in elkaar stak.

Een praktisch boek is één als het om een zakelijke uitgave gaat. Maar dat het ook zo overtuigend is – je overhaalt om er meteen mee aan de slag te gaan – is best bijzonder.

Waar gaat Verleiden op internet over?

Verleiden op internet levert je een toolbox vol handigheden om te zorgen dat je website onweerstaanbaar wordt.

Onweerstaanbaar in de zin van: klanten, lezers, bezoekers blijven plakken, gaan mee met het product, het verhaal of wat jij dan ook aanbiedt op je site. Laten zich vervolgens verleiden tot het ingaan op jouw aanbod, en denken na de transactie met plezier terug aan een prettige internetervaring.

Kortom, er wordt niet meer weggeklikt naar andere sites. Zodra ze op de jouwe zijn, wordt er alleen maar gretig dieper doorgeklikt op wat jij te bieden hebt.

Om een paar handigheden te noemen die je zo uit Verleiden op internet kunt halen:

1. Hoe je website enorme zuigkracht krijgt

Wat moet een website op de eerste plaats doen? De juiste doelgroep aanspreken en zorgen dat die naar binnen wordt gezogen, toch?

In Verleiden op internet staat precies beschreven hoe je dat kunt bereiken. Heel moeilijk is het niet, je moet het wel even weten.

2. Hoe je een taal schrijft die bezoekers graag lezen

De gemiddelde internetbezoeker leest niet graag. Want lezen vergt inspanning en is lastig op een beeldscherm.

Maar ja, jij hebt een boodschap te verkondigen. Dus je moet jouw sitebezoeker toch aan het lezen krijgen. De boodschap moet hoe dan ook binnenkomen.

Verleiden op internet leert je de taal die daarvoor handig is. Een taal die het leven ook voor jou een stuk simpeler maakt.

3. Hoe je webformulieren ombuigt van bezoekerschagrijn naar bezoekersplezier

De internetgebruiker heeft een enorme hekel aan het invullen van formulieren. Dat kost tijd. Die heeft hij niet; hij heeft alleen maar grote haast.

Maar formulieren heb je nodig. Voor je nieuwsbriefabonnement, de verkoop van een product, het verkrijgen van persoonsinformatie, en ga maar door.

Zet die enorme hekel daarom om in een plezierige ervaring. De tips en tricks daarvoor staan in Verleiden op internet.

Voor wie is Verleiden op internet bedoeld?

Of je nu een corporate website beheert, een webshop hebt of een blog, het maakt niet uit. Verleiden op internet is voor alle soorten websites waardevol.

De meeste tips en handigheden gaan over universele psychologische triggers. Het uitgangspunt is simpel: websites worden gemaakt voor mensen. Welk label je ook aan ze hangt, de aard van het beestje blijft gelijk.

Aartjan leert je veel over het gedrag van dat beestje op jouw website en hoe je dat gedrag kunt sturen. Op een nette manier.

Verleiden op internet gaat verder dan copywriting

Verleiden op internet gaat over veel meer dan copywriting. Ik zeg het maar even, omdat Aartjan uit de copywritinghoek komt. Het zou je bevooroordeeld kunnen maken.

Aartjan neemt je in zijn boek ook mee op het pad van zoekmachine-optimalisatie, website-usability, gebruik van beeldmateriaal, plus het pad van jouw webbouwer.

En – heel belangrijk wat die laatste betreft – hoe je zijn pad recht houdt, zodat jouw site een bezoekerssite wordt en geen techneutensite.

Aanschaffen dat boek en maak je website onweerstaanbaar verleidelijk!

Bestel het boek >