Recensie door mediapsycholoog Mischa Coster

De eerste recensie van Verleiden op internet is op 6 mei 2011 gepubliceerd door mediapsycholoog Mischa Coster. Hij is erg positief! De recensie staat op het blog van Mischa Coster.

De volledige tekst:

Vandaag heb ik van Van Duuren Management een reviewexemplaar binnengekregen van het boek “Verleiden op het internet”. Het boek is geschreven door Aartjan van Erkel, zelfstandig internetcopywriter en trainer. Ik ken Aartjan op een paar bijna-ontmoetingen na voornamelijk van online, gedreven door onze gezamenlijke interesse in en toepassing van de psychologie van beinvloeding op online communicatie.

Ik het het boek binnen 1 middag uitgelezen. Aartjan is er met CLICK in geslaagd een zeer leesbaar, pragmatisch boek te schrijven waarbij de theoretische onderbouwing aanwezig doch niet overheersend is. Alle facetten van het ‘verleiden’ op internet worden meegenomen, van de aankomst op de homepage tot het designen van een ‘persuasive’ Call to Action.

Voorbeelden

Het boek staat boordevol met praktijkvoorbeelden van goed werkende en minder goed werkende Call to Action’s en webshops. Voorbeelden van Alternate, SunJets.be, Kras.nl, Vistaprint.nl, Triodos Bank en nog veel meer. De focus is echter wel op websites; er wordt minimaal aandacht besteed aan verleiding binnen bijvoorbeeld social media of de meer technische kant van SEM/SEO.

Boordevol

De inzichten die het boek levert zijn praktisch toepasbaar en kennen een brede theoretische basis in de psychologie, sociologie, cognitieve ergonomie, grafische vormgeving en interaction design. Een van de basistheorieën die ik bijvoorbeeld in het boek herken zijn de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, welke al meer dan 30 jaar de basis vormen voor alle beïnvloedingsprofessionals wereldwijd.

Het boek zit boordevol inzichten en principes die toegepast zijn op online marketing. Zo komen principes van schaarste, loss aversion, wederkerigeheid, interactie, priming, framing,peak-end effect, sociale bewijskracht, commitment en consistentie, usability en taalgebruik uitgebreid aan de orde. Maar ook wordt aandacht besteed aan het opstellen van leesbare (juridische) teksten, rectieformulier conversie, storytelling en motivationele aspecten van het ‘closen van de deal’.

Conclusie

Al met al een goede handleiding en checklist om je website te maken, verbouwen, optimaliseren om meer conversie te behalen! En dat laatste zal zeker lukken als je de inzichten uit dit boek goed toepast :-) Wat mij betreft heeft Aartjan dan ook volkomen terecht het label ‘Must-have’ op de cover geplaatst!

Bestel het boek >