Recensie + 3 weggeefexemplaren op Heeftstijl.nl

Het Nederlands webdesign magazine Heeftstijl oordeelt dat ook webdesigners veel aan dit boek kunnen hebben:

“Voor een webdesigner een waardevol boek, want van nature ben je geen verkoper, maar een ontwerper. Indirect leer je betere layouts, interfaces en designs te ontwerpen door het geel-blauwe boek.”

Volledige recensie:

“Hoe maak je een website onweerstaanbaar?” Dat moet iedere gepassioneerde webdesigner wel lekker in de oren klinken. Maar ´Verleiden op Internet´ van Aartjan van Erkel is geen boek over webdesign. Of toch wel een beetje?

Het boek verbindt kostbare kennis uit psychologie, marketing, eyetracking en usability onderzoeken over het gedrag van mensen op websites. Hoe kun je bezoekers daarbij helpen en hoe kun je ze beïnvloeden?

Door wie en voor wie?

Aartjan van Erkel (1970) is een freelance internet copywriter. Hij heeft zijn reputatie verdiend als webredacteur voor onder andere Microsoft, SNS Bank, Nuon en Ditzo. Via Twitter en zijn website schrijvenvoorinternet.nl trakteert hij lezers op tips over verleiden en overtuigen op internet. Vaak gaan deze tips over schrijftechnieken, maar ook over usability, user experience en zoekmachine optimalisatie.

Interessant dus voor koppige webdesigners*, stoffige webredacteuren en gladde webmarketeers.

* webdesigners als in: usability experts, graphic user interface designers, interaction designers, frontend developers enzo…

Een cover met een knipoog

De kaft van het netjes afgewerkte boek valt wel op. Een door Roy Lichtenstein geïnspireerde cover in kanariegeel en diep blauw, met -zeer gedurfd- Comic Sans voor de begeleidende teksten. Not done zou je in eerste instantie zeggen, maar het geheel is zeer gepast en geslaagd.

Skip Intro

Gevat is Aartjan wel. Elk boek heeft een voorwoord, of op z´n internets, een ´intro´. En intro’s zijn er om te skippen vindt de schrijver. Zie jij die Flash Splash intro´s uit 1999 ook weer voorbij vliegen? Toch zegt hij in het voorwoord zinvolle dingen over ons onbewuste gedrag op internet en hoe je dat gedrag kan ´sturen´.

Vliegensvlug zaken doen

Het 232 pagina´s tellende boek is in scanbare en hapklare stijl geschreven. Net als op het internet. In sneltreinvaart wordt je onderricht in de volgende zaken:

  • Het optimaal inrichten van je homepage.
  • Het leren verleiden en verhogen van de conversie met je productpagina’s.
  • Het schrijven van leesbare tekstpagina’s, internetstijl.
  • Het sluiten van de deal met je webformulieren.
  • Voor een webdesigner een waardevol boek, want van nature ben je geen verkoper, maar een ontwerper. Indirect leer je betere layouts, interfaces en designs te ontwerpen door het geel-blauwe boek. En betere teksten te schrijven!

    Geloof niet altijd de webbouwer

    In ´Verleiden op Internet´ adviseert Aartjan van Erkel om niet altijd de webbouwer te geloven als het gaat over communicatie en gebruikersvriendelijkheid. Daar heeft hij vaak gelijk in. Maar ik hoop dat het niet lang duurt voordat hij zijn mening moet herroepen. Webbouwers zouden echt meer moeten weten over webschrijven, usability en user experience (UX). Een win-win combinatie natuurlijk.

    Heeftstijl oordeelt

    Aartjan heeft zijn zaakjes op orde. Hij weet waar hij over schrijft in een no nonsense stijl die voor iedere website eigenaar te begrijpen is. Usability Specialisten en ervaren webschrijvers zullen niet veel nieuws leren uit het boek. Maar webdesigners en front end developers die hun ontwerpen willen verrijken met meer gebruikersvriendelijkheid en goede gebruikerservaringen, kunnen veel aan dit boek hebben.

    Niets negatiefs op te merken over de geschreven inhoud. Wel jammer dat de begeleidende screenshots van webpagina’s onscherp en ´wollig´ zijn.

    Bestel het boek >