Nieuw cover-ontwerp, en de verkoop is gestart

Ik vroeg jullie eind november om hulp bij het kiezen van een cover. Ruim 200 stemmen werden uitgebracht in de reacties bij de artikelen op dit blog en op Schrijven voor internet, via Twitter en via de mail. Ontzettend bedankt, dat deed me echt goed! De meeste stemmen waren voor ontwerp A met de kersenbonbon. Toch is het definitieve ontwerp totáál anders. Kijk maar!

Veel van jullie waren heel duidelijk in hun voorkeur voor de cover met de kersenbonbon. Maar er waren ook kritische noten:

“Ik zou nog goed nadenken of een ingepakte bonbon er echt bij past”

“Mis bij beiden iets met internet”

“Ik mis vooral persuasion

“Ik mis wat meer spanning”

“Mag wat duidelijker naar voren komen dat het gaat om website die verleidelijk gaat worden”

De positieve geluiden gaven aan dat de ontwerper goed werk had gedaan. Maar toch had ik zelf ook nog wat twijfels aan zowel versie A als B. Wat ik graag wilde dat de cover zou overbrengen was:

  • Het gaat over verleiden OP INTERNET
  • Het is een leesbaar boek, leest makkelijk weg
  • Als een klant eenmaal verleid is, is er geen houden meer aan

Die elementen zaten er nog niet helemaal in bij A en B. Daarom is toen samen met uitgeverij Van Duuren Management en ontwerpbureau Het Noorden Communiceert besloten om nog een keer iets heel anders te proberen. Jullie stemmen en het enorme aantal reacties hebben ons voortschrijdend inzicht een flinke zwieper gegeven 🙂 en het resultaat zie je hierboven. Ik ben trots en ik vind dat ontwerper Arjen Snijder voor deze kick-ass cover een groot compliment verdient!

De beeldtaal is ontleend aan de pop-art kunstenaar Roy Liechtenstein die in de jaren ’60 schilderijen maakte in comic-stijl met veel rood, blauw en geel, dikke zwarte lijnen en rasterdots. Eerst was het idee om een computermuis af te beelden, maar de ontwerper heeft dat idee teruggebracht tot de essentie. Alleen het allerbelangrijkste van de muis overgebleven: de klik. Het doel van alle verleiding op internet, en het bewijs dat het is gelukt.

Het boek komt dit voorjaar uit, en hier op dit blog, op Twitter en Facebook lees je nieuwtjes en straks ook previews van de inhoud.

Sommige oplettende twitteraars hadden al ontdekt dat je inmiddels het boek kunt reserveren via Managementboek.nl en reageerden enthousiast op het nieuwe ontwerp.