Voorkom juridische problemen bij web screenshots in een boek

Mijn boek over verleiden op internet vordert! De inhoudsopgave is bijna definitief, en ik heb al veel hoofdstukken in de grondverf staan. Als beeldmateriaal gebruik ik vooral screenshots. Vandaag vroeg ik aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet wat de juridische spelregels zijn voor het opnemen van screenshots van webpagina’s in een boek. Zijn antwoord deel ik graag met je.

In mijn boek laat ik screenshots zien van Nederlandse websites die onweerstaanbare schrijftechnieken gebruiken, of juist klanten wegjagen 😉 Dat kunnen afbeeldingen zijn van bijvoorbeeld homepages, productpagina’s, webformulieren, foutmeldingen, popups, helpteksten, bevestigingsmails enzovoort.

Mag je dat soort screenshots zomaar opnemen in een boek dat je gaat verkopen? Hoe zit het met auteursrecht van degenen die de webteksten hebben geschreven, en de foto’s, webdesign en interactie-design hebben gemaakt?

Arnoud Engelfriet geeft een duidelijk antwoord:

Het is zeker toegestaan om screenshots te tonen van websites als je dat doet via het citaatrecht. Je toont het beeld dan omdat je er iets over wilt zeggen: je levert kritiek, je illustreert je punt, je ondersteunt een stelling, enzovoorts.

Je kunt bv. laten zien hoe Hotmail anders is dan Gmail, waarom overheid.nl lage usabiliteit heeft, hoe ze bij Bol.com het bestelproces afhandelen, enzovoorts.

Zolang je a) een link hebt met de tekst, b) bronvermelding doet en c) de screenshots niet groter maakt dan nodig voor je punt uit de tekst, zou er niets aan de hand moeten zijn.

Pak van mijn hart, ik kan dus rustig mijn beeldmateriaal gaan schieten 🙂

Lees trouwens ook even hoe ik dat doe: Zo maak je screenshots met de juiste resolutie voor een boek.